Thursday 12 July 2012

TG8 : Portfolio dan Penyelarasan Skor

Salam persahabatan kepada semua,

Setelah menyentuh serba sedikit tentang kaedah pentaksiran, instrumen pentaksiran dan merekod, kali ini saya ingin menerangkan serba sedikit tentang portfolio murid. Portfolio sebenarnya terdapat dalam banyak bentuk, bergantung kepada keselesaan guru yang mengendalikannya.  Portfolio boleh berbentuk fizikal seperti fail keras dan  fail kotak, ataupun dalam bentuk maya yang disimpan dalam cakera keras komputer atau pen-drive.  Setiap satu bentuk ini mempunyai kelebihan dan kekuranganya.

Jenis portfolio - setiap orang guru sepatutnya menyimpan dua bentuk portfolio.

Portfolio 1 :  portfolio individu untuk semua orang murid bagi menyimpan eviden hasil  kerja murid. Portfolio ini menyimpan hasil kerja murid sepanjang tempoh pembelajarannya, disimpan oleh guru mata pelajaran atau mana-mana guru yang bertanggung jawab, dan menyimpan hasil kerja murid seperti kertas projek, jawapan ujian atau peperiksaan, artifak (pendidikan seni), rekod pencapaian, dan rekod penyertaan. Hanya eviden yang terbaik disimpan dalam portfolio ini. Semua eviden ini akan digunakan semasa membuat penilaian dan penghakiman untuk pelaporan akhir murid. Dengan bahan bukti yang banyak dan pelbagai, guru seharusnya dapat meletakkan murid dalam band yang bertepatan  dengan keupayaan dan pencapaian murid itu. Semakin banyak maklumat yang ada, semakin tepat pelaporan yang dibuat dan semakin boleh dipercayai pelaporan yang dikeluarkan.

Portfolio 2 : portfolio ini mengandungi rekod pentaksiran murid, sama ada dalam bentuk markah, pelaporan, gred, atau lain-lain bentuk pelaporan hasil pentaksiran yang dijalankan ke atas murid.  Ini termasuklah markah kuiz, ujian, peperiksaan, hasil kerja murid (artifak), hasil pemerhatian, temu bual dan sebagainya.  Portfolio ini mungkin berupa matriks nama murid dan skor yang diperolehi sepanjang masa pembelajarannya, dan hanya satu portfolio untuk semua murid yang berada dalam satu-satu kelas. Perlu diingatkan sekali lagi, skor bukan sahaja markah, tetapi juga dalam bentuk lain seperti pernyataan gagal-lulus, mencapai-tidak mencapai, gred, warna, bintang, dan sebagainya.

Dalam pelaksanaan PBS, semua skor murid perlu diselaraskan antara guru kelas dengan guru mata pelajaran/kelab/persatuan/sukan sebelum pelaporan akhir dan penentuan band murid dilakukan. Oleh itu, setiap sekolah perlu mempunyai struktur organisasi yang sempurna dan kerja sama yang erat antara semua guru dan pentadbir untuk membolehkan proses pentaksiran berjalan dengan sempurna dan tepat. Perlu ada prosedur piawai untuk melaksanakan penyelarasan ini dan pendekatan yang sesuai. Guru kelas, guru mata pelajaran, Ketua Bidang, Ketua Panitia, Guru Penolong  Kanan dan Pengetua semuanya mempunyai peranan yang penting untuk menjamin integriti  sistem pentaksiran dan kredibiliti sekolah dan kementerian.  Disinilah guru harus menunjukkan sikap profesionalisma yang tinggi, melepaskan diri dari bias dan ketidak adilan dalam membuat keputusan. Dalam sistem pentaksiran, semua guru dan pihak pentadbir akan terlibat sama daripada mula pentaksiran dilakukan sehingga pelaporan disediakan.  Pelaporan tentang setiap orang murid mesti dipersetujui bersama oleh semua pihak yang terlibat.

Sekian, buat kali ini, hingga di lain masa, salam hormat dari saya.

Tinta Guru
13 Julai 2012





No comments:

Post a Comment