Sunday 8 July 2012

TG7 : Merekod

Salam mesra buat semua yang sudi melayari blog ini. Blog ini diwujudkan khusus untuk perkongsian ilmu, untuk semua yang berminat.

Setelah menulis serba sedikit tentang instrumen, kali ini saya ingin menyentuh tentang aspek merekod pula. Pelbagai bentuk rekod boleh diwujudkan, tetapi seeloknya, sistem yang digunakan hendaklah mudah tetapi mempunyai maklumat yang penting tentang konstruk yang ingin dibangunkan dalam diri murid iaitu pengetahuan, kemahiran dan nilai.

Terdapat pelbagai jenis rekod, tetapi yang paling asas adalah rekod pribadi murid. Pada prinsipnya, rekod ini seharusnya disediakan oleh guru pada tahun pertama murid memasuki alam persekolah. Teknologi yang ada patut dipergunakan sepenuhnya dan rekod ini harus disimpan dalam bentuk maya di samping rekod dalam bentuk  fizikal. Guru yang menerima murid itu seterusnya tidak perlu lagi memasukkan semula data pribadi murid sekali lagi seperti nama, alamat, nama ibu bapa, ketinggian dan berat badan, cuma mengemas kini rekod tersebut mengikut perkembangan diri murid, Rekod ini akan dibawa oleh murid walaupun mereka berpindah sekolah. Rekod yang lengkap dan sempurna akan memperlihatkan perkembangan diri murid dari hari pertama memasuki alam persekolahan sehingga hari terakhir mereka bersekolah. - disimpan oleh guru kelas

rekod akademik - merupakan rekod yang penting. Tanpa rekod yang lengkap tentang kemajuan dan perkembangan akademik seseorang murid, sukar untuk membuat penghakiman tentang diri murid tersebut untuk membolehkan pelaporan yang tepat dan boleh dipercayai dihasilkan. Rekod ini dikendalikan oleh guru mata pelajaran yang mengajar murid tersebut dan disimpan oleh guru yang berkaitan. Setiap guru mata pelajaran harus mempunyai rekod akademik setiap orang murid yang dibawah pengawasannya.  Rekod akademik merupakan refleksi sukatan pelajaran, di mana konstruk dan konteks penting yang dikenal pasti dalam sukatan pelajaran disenaraikan untuk direkodkan. Rekod ini boleh disimpan dalam bentuk portfolio yang mengandungi maklumat tentang pentaksiran yang dijalankan ke atas murid seperti ujian, peperiksaan sekolah, kuiz, projek, amali dan juga pemerhatian. Rekod ini juga menyimpan eviden terbaik murid dalam pentaksiran yang dijalan.  Tidak perlu menyimpan segala bentuk eviden, kecuali yang terbaik. Rekod ini akan dibawa kepada guru kelas dan dibincangkan bersama sebelum pelaporan dibuat. Rekod dalam bentuk maya lebih memudahkan penyimpanan dan senang untuk dikeluarkan tetapi perlu mempunyai pendua untuk memastikan rekod tidak hilang sekirannya berlaku sesuatu yang tidak dijangka.


 rekod bukan akademik - ini merupakan rekod sokongan yang melengkapkan maklumat  murid. Seperti juga rekod akademik, rekod ini disimpan oleh guru yang bertanggung jawab dalam aktiviti murid seperti guru Pendidikan Jasmani, Kesihatan, Moral, kelab, persatuan, sukan dan juga kegiatan ekstra kurikulum, iaitu kegiatan di luar sekolah yang disertai oleh murid. Rekod ini juga mengandungi maklumat tentang minat dan kecenderungan murid. Rekod ini sebagai pelengkap maklumat tentang diri seseorang murid itu. Maklumat yang lengkap dari segi maklumat pribadi, maklumat akademik dan maklumat bukan akademik membolehkan guru membuat pelaporan yang tepat tentang seseorang murid itu tentang konstruk yang ingin dibangunkan dalam diri setiap orang pelajar - pengetahuan, kemahiran dan nilai, - kognitif dan bukan kognitif.

Tidak ada satu format yang standard tentang reka bentuk rekod ini, tetapi setiap rekod yang dihasilkan mesti mengandungi konstruk dan konteks yang ingin dibangunkan seperti yang tersurat dalam kurikulum.  Setiap rekod seharusnya mengandungi senarai nama murid, konstruk dan konteks yang ingin dibangunkan, jenis pentaksiran yang dijalankan dan kekerapan pentaksiran dijalankan. Setiap skor yang diberi akan direkodkan  dengan lengkap untuk memberi keadilan kepada murid. Sebagai profesional yang memegang amanah mendidik anak-anak, setiap orang guru hendaklah bersikap sebagai seorang profesional tulen, yang mempunyai nilai dan etika yang harus dipatuhi dan dilaksanakan.

Sekian, buat kali ini, hingga penulisan yang lain, salam hormat dari saya.


Tinta Guru
9 Julai 2012



No comments:

Post a Comment