Saturday 22 September 2012

TG9: PBS - apa yang perlu guru tahu.

Salam kepada semua,

Agak lama mendiamkan diri, kini saya cuba kembali berkongsi ilmu dan pandangan dengan para rakan yang mengikuti blog ini. Sejak PBS dilaksanakan untuk murid tahun 1 dan Tingkatan 1, banyak isu dan persoalan yang timbul, terutama  pada kalangan guru dan juga ibu bapa/ penjaga tentang PBS ini. Justru saya ingin memberikan serba sedikit pandangan tentang isu ini.

  1.  Beban tugas guru meningkat - sebenarnya ini berkait dengan pemahaman tentang apa dia PBS. PBS tidak membebankan guru atau menambah beban kerja guru sekiranya guru memahami bagaimana program ini harus dilaksanakan.
  2. PBS bermakna segala pentaksiran dijalankan oleh guru dan pihak sekolah 100%. Ini bermakna penyediaan item, instrumen, jadual pentaksiran, kekerapan mentaksir, siapa yang mentaksir, apa yang ditaksir ditentukan oleh guru dan pihak sekolah. Ini sebenarnya telah berlaku di sekolah, bukan perkara baru. Guru membina item dan instrumen untuk ujian bulanan, pertengahan tahun, akhir tahun dan lain-lain jenis ujian. Guru memerhati murid dan membuat laporan akhlak pada penghujung semester dan hujung tahun. Guru membuat kuiz, ujian ejaan, congak kepada murid. Guru berbual dengan murid, menemu bual murid, menjalankan ujian lisan dan sebagainya. Guru sentiasa berinteraksi dengan murid sepanjang masa persekolahan. Tidak ada perkara baru dari segi tugas guru. Yang dikatakan tambahan adalah penyediaan portfolio murid dan menyimpan rekod pencapaian dan keupayaan murid secara sistematik. Guru adalah profesyen yang diterima sebagai profesional. Maka guru harus bersikap, berfikiran dan bertindak sebagai seorang profesional.
  3. Seperti yang telah saya jelaskan dalam penulisan tentang pentaksiran, setiap murid harus ditaksir sejak hari pertama mereka memasuki sekolah hingga hari akhir mereka bersekolah. Bagaimana guru mentaksir bergantung kepada guru mengikut kesesuaian dan latar persekitaran murid dan sekolah. Tidak ada dan tidak perlu satu instrumen yang standard untuk mentaksir setiap orang murid.
  4. Band standard prestasi  - merupakan band yang menghuraikan tahap pencapaian dan penguasaan seseorang murid setelah menjalani satu-satu proses pembelajaran. Satu ujian, satu pemerhatian dan satu perbualan tidak mendatangkan maklumat yang cukup untuk meletakkan seseorang murid pada satu-satu band. Penentuan band dibuat selepas satu-satu proses pembelajaran berlaku dan pelaporan dibuat. Penetapan band seseorang murid perlu berdasarkan rumusan himpunan maklumat yang dikumpul sepanjang masa pembelajarannya yang meliputi aspek kognitif, afektif dan psikomotor. Seorang guru boleh mendapatkan kedudukan band seseorang murid daripada pelaporan guru tahun sebelumnya. Guru tingkatan 1 akan membuat pelaporan dan penetapan band murid pada akhir tahun dan akan menyampaikannya kepada guru tingkatan 2, dan begitulah seterusnya.
  5. Guru harus melepaskan diri daripada stigma peperiksaan. Guru juga harus bersikap adil dan tidak bias berdasarkan kepercayaan, ethnik, budaya dan agama. Peperiksaan bukan matlamat pendidikan kerana peperiksaan hanya memberikan maklumat keupayaan akademik/ kognitif murid berdasarkan keupayaan mereka menjawab sejumlah item dalam satu-satu instrumen pentaksiran. Maklumat peperiksaan tidak seimbang, hanya memberi satu aspek yang kecil dalam pendidikan. Pendidikan adalah pembinaan manusia untuk menjadikan mereka insan yang berguna, dunia dan akhirat.
  6. Ibu bapa/ penjaga seharusnya memberi kepercayaan kepada guru dan sekolah dalam pelaksanaan PBS kerana Kementerian Pelajaran telah merancang perkara ini dengan teliti. Pihak sekolah pula seharusnya keluar dari kotak pemikiran lama yang mengasingkan sekolah daripada massa - di bawah PBS, ibu bapa/ penjaga boleh bekerja sama dengan pihak sekolah untuk terlibat sama dalam pentaksiran murid.   Pihak luar yang berpengetahuan juga boleh dilibatkan sama, seperti dalam pentaksiran nilai murni/ adab, kemahiran berkomunikasi, aktiviti jasmani dan sebagainya.
  7. Pendekatan ini memang merupakan perkara baru dalam sistem pendidikan negara, yang memberi pengiktirafan kepada kerja-kerja mentaksir oleh guru yang sebelum ini tidak diambil kira dalam pelaporan murid. Peperiksaan memberi banyak kesan negatif (telah saya sentuh dalam penulisan terdahulu) kepada murid, guru dan juga ibu bapa/penjaga. Masyarakat harus keluar daripada padigma lama tentang pendidikan. Banyak negara maju telah meniggalkan peperiksaan berpusat lama dahulu dan terus unggul dalam bidang pendidikan.
  8. PBS memberi ruang kepada guru untuk berkarya, kreatif dan memupuk kebolehan murid ke tahap tertinggi tanpa perlu risau untuk menghabiskan sukatan pelajaran. Guru harus berupaya mengenal pasti keistimewaan setiap muridnya dan membentuk setiap murid mengikut tahap keupayaan mereka agar apabila mereka meninggalkan sekolah, mereka memiliki sesuatu yang membolehkan mereka hidup dengan bermakna pada masa hadapan. Jangan paksa seorang murid yang hanya berkeupayaan seperti motosikal dengan daya kekuatan 50cc untuk bertanding dengan murid yang mempunyai keupayaa seperti motor berkuasa 1,000cc. Biarkan murid yang berkeupayaan 50cc berjalan mengikut keupayaannya dan murid yang berkeupayaan 1,000 cc memecut selaras dengan keupayaannya.

Sekian buat kali ini. Semoga apa yang ditulis ada manafaatnya.

Tinta Guru
22/9/12

1 comment:

  1. salam, sekadar nak berkongsi Borang Transit PBS yang fleksibel untuk semua subjek (menengah dan rendah) di http://eformrpm-pbs.blogspot.com/2013/02/pengenalan.html

    ReplyDelete