Monday 8 October 2012

PENILAIAN MENENGAH RENDAH - PMR: ADAKAH INI PENGAKHIR DUNIA???

Salam hormat kepada semua yang mengikuti blog ini.

9 September 2012, hari pertama PMR dijalankan bagi kumpulan dipenghujung hayat PMR. Betapa tekanan yang amat berat diberikan kepada anak-anak yang akan menduduki peperiksaan ini, seolah inilah penentu hidup mati mereka. Anak-anak menjadi tertekan, gelisah, takut, malah ada yang sampai merasa  seperti nak mati untuk menduduki peperiksaan ini. Kerana apa? Kerana tekanan ibu bapa/ penjaga yang amat besar, malah kadang kala menjadi keterlaluan, untuk melihat anak-anak mencapai kejayaan cemerlang dalam peperiksaan.  Justru, ada anak yang memilih jalan mudah apabila keputusan peperiksaan tidak memenuhi harapan ibu bapa dan keluarga..mengakhiri hidup di dunia ini. Dan kita tidak mahu melihat kejadian seperti ini berlaku lagi dalam kalangan anak-anak kita,. Anak-anak menjadi mangsa.

Massa melihat peperiksaaan, bukan hanya PMR, tetapi kesemua peperiksaan yang dijalankan secara berpusat sebagai matlamat pendidikan anak-anak-anak di sekolah. Melihat secara rasional dan jujur, adakah ini  matlamat atau objektif pendidikan? Banyak yang telah saya tuliskan tentang peperiksaan dan pentaksiran. Masyarakat kita masih tidak dapat berganjak daripada paradigma lama, melihat peperiksaan sebagai segalanya bagi pendidikan. Persepsi yang ternyata amat tersasar daripada matlamat dan objektif pendidikan sebenar. Peperiksaan hanya melihat satu aspek daripada satu keseluruhan tentang pendidikan, aspek akademik, sedangkan pendidikan meliputi aspek non-kognitif -  afektif dan psikomotor.

Matlamat pendidikan negara menghasilkan insan yang menyeluruh daripada segi intelek, emosi, rohani, jasmani dan sosial (Falsafah Pendidikan Kebangsaan = FPK). Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan langkah besar untuk menuju ke arah ini, yang dimulakan tahun ini, walaupun FPK sudah dilahirkan puluhan tahun yang lalu, seusia dengan KBSR dan KBSM yang sudah pun hampir jumud. Perkembangan menyeluruh murid tidak dapat dilihat melalui peperiksaan. Ia maklumat yang tidak seimbang. Disamping itu, berilah peluang anak-anak belajar dengan gembira, selesa tanpa tekanan peperiksaan.

Keupayaan sebenar anak-anak dipupuk melalui pendidikan, pembelajaran yang bermakna, bukan peperiksaan. Tidak hairan ada tokoh pendidikan yang mengatakan..."sekolah adalah neraka bagi anak-anak di Malaysia...". Mereka dibebankan dengan harapan yang terlalu besar, waktu persekolah yang panjang  menyuapklan hanya tentang akademik,  komunikasi satu hala, kelas tuisyen selepas sekolah, kelas tambahan, kerja rumah yang kadang kala dibuat oleh ibu bapa sendiri kerana anak sudah terlalu letih, dan sebagainya. Para guru ditekan untuk menghabiskan kurikulum seawal mungkin untuk membolehkan latih tubi, ujian percubaan, dan persediaan nmenghadapi peperiksaan.  Mereka tidak mempunyai ruang untuk mengekspresi diri mereka, menunjukkan kecenderungan, minat dan bakat mereka. Akhirnya ramai yang kecundang dipertengahan jalan, kerana tidak diberi ruang dan kesempatan untuk memupuk bakat dan kecenderungan mereka.

Mungkin penulisan ini bertentangan dengan sebahagian pandangan ibu bapa dan massa. Namun ini adalah hakikat pendidikan. Kita telah terlalu lama menidakkan pendidikan kepada anak-anak kita dan kini mungkin masa terbaik untuk kembali ke landasan sebenar.  Biarkan anak-anak menikmati masa muda mereka dan belajar dengan seronok tanpa tekanan peperiksaan. Guru juga boleh mengajar dengan selesa, kreatif,  dan bebas daripada tekanan. Walau bagaimanapun, untuk anak-anak yang menduduki PMR mulai hari ini, Selamat Berjaya.

Tinta Guru
9/10/12

No comments:

Post a Comment