Saturday 29 September 2012

TG10 : Bagaimana Guru Berperanan Dalam Pelaksanaan PBS

Salam sejahtera kepada semua yang mengikuti blog ini.

Banyak sudah yang saya tuliskan tentang PBS. Buat kali ini, serba sedikit dicatatkan tentang bagaimana guru berperanan dalam PBS.

  1. Guru harus memiliki dan menguasai dengan baik dan mendalam tentang ilmu mata pelajaran yang diajar. Tanpa penguasaan yang baik dalam mata pelajaran, guru tidak dapat menyampaikan ilmu mata pelajaran tersebut dengan berkesan. Setiap mata pelajaran mempunyai 'body of knowledge' nya yang khusus yang tidak mungkin dapat disampaikan oleh orang yang bukan dalam bidangnya.  Mungkin terdapat sekolah yang mengalami masalah kerana gurgju yang mengajar merupakan guru bukan opsyen, guru Bahasa Inggeris mengajar Sains, Geografi, Sejarah, guru Bahasa Melayu mengajar Pendidikan Islam, Sains, dan sebagainya. Ini merupakan realiti yang wujud di seluruh negara, dan pihak berwajib seharusnya mengambil tindakan tegas dalam mengatasi masalah ini.. Situasi ini sebenarnya mengorbankan masa depan murid. Setiap mata pelajaran mesti diajar oleh guru opsyen mata pelajaran tersebut. Sering terjadi pihak yang berwajib membuat unjuran yang salah dalam perancangan, seperti penutupan maktab perguruan, mengeluarkan tulisan jawi daripada mata pelajaran Pendidikan Islam dan sebagainya. Pendidikan negara akan terjejas teruk sekiranya situasi ini berlarutan.
  2. Guru harus tahu tentang kurikulum, matlamat dan objektif kurikulum. Kurikulum melakarkan tentang ruang lingkup bidang ilmu yang harus dipelajari oleh seseorang murid dalam sistem pendidikan formal, konstruk yang ingin dibangunkan dalam diri murid,  meliputi ilmu dan kemahiran yang terkandung dalam mata pelajaran tersebut serta nilai-nilai murni yang ingin diterapkan. Setiap kurikulum mempunyai matlamat dan objektifnya dan guru harus memahami setiap yang disenaraikan dalam matlamat dan objektif sesuatu mata pelajaran.  Guru yang tidak pernah membaca dan memahami matlamat dan objektif mata pelajaran akan tersasar dalam pengajarannya, menjadikan murid sebagai mangsa.
  3. Disamping itu, guru juga harus memahami aspek psikomotor  yang ingin dibangunkan pada setiap murid. Aspek psikomotor penting bagi mengesan  masalah pergerakan murid, dan pengesanan peringkat awal amat penting. Aspek psikomotor bukan hanya dalam mata pelajaran pendidikan jasmani tetapi meliputi kesemua mata pelajaran. Gerakan motor kecil seperti cara memegang pensil, pergerakan mulut waktu bercakap, cara berjalan perlu diberikan perhatian dan diperbetulkan.
  4. Guru harus memiliki ilmu dan kemahiran tentang pentaksiran pendidikan, apa dia pentaksiran, bagaimana mentaksir, bila mentaksir, siapa mentaksir, apa yang perlu direkodkan, bagaimana merekod dan bagaimana rekod disimpan. Perlu difahami oleh guru  apa dia item yang baik, instrumen yang baik, kesahan dan kebolehpercayaan, cara pemarkahan dan pengendalian pentaksiran.  Guru juga harus mengelakkan diri daripada bersikap tidak adil, dan bias terhadap seseorang murid, sekumpulan murid, ethnik tertentu, atau status sosial tertentu. 
  5. Guru harus tahu dan faham tentang jenis-jenis ujian seperti ujian kesediaan, ujian pencapaian, ujian minat dan bakat,  ujian psikometrik dan ujian PAJK.  Pemahaman tentang jenis-jenis ujian ini amat penting kerana ini merupakan ujian yang akan digunakan sepanjang masa pembelajaran murid. Ini termasuk mengenal pasti instrumen, bagaimana mengendalikan instrumen, kumpulan sasar instrumen, bagaimana menginterprestai skor, dan bagaimana pelaporan dilaksanakan. Perlu diingat, setiap instrumen  dibina dengan tujuan berbeza dan kesilapan mentadbirkan instrumen akan menghasilkan maklumat yang tidak sah dan tidak boleh dipercayai.
  6.  Guru harus kreatif - mempelbagaikan pendekatan pengajaran agar menarik dan berkesan. Guru juga harus kreatif dalam pelaksanaan pentaksiran, bila masa yang sesuai untuk mentaksir dan siapa yang akan mentaksir. Kreativiti berkait rapat dengan penguasaan ilmu yang baik dalam sesuatu mata pelajaran. Justru, guru yang mengajar bukan mata pelajaran opsyen akan hanya merosakkan masa depan murid. Kreativiti juga berkait rapat dengan penggunaan alat bantuan mengajar, penggunaan teknologi masa kini, pendekatan pengajaran yang tidak berpusatkan guru serta komunikasi sehala dan penggunaan ruang yang lebih fleksibel, bukan hanya bilik darjah. Gunakan pendekatan bilik darjah tanpa sempadan (borderless classroom).
  7. Guru harus mengenali setiap murid di bawah tanggung jawabnya dengan baik - untuk mempastikan pentaksiran yang berkesan boleh dijalankan. Guru bukan hanya perlu tahu tentang keupayaan akademik murid tetapi juga kesemua konstruk yang ingin dibangunkan dalam diri murid - pengetahuan, kemahiran dan nilai, yang meliputi bidang kognitif, afektif dan psikomotor. Selain daripada itu, guru juga perlu mengenal pasti kecenderungan murid, minat dan bakatnya. Pengenalpastian ini amat penting kerana pemupukan dari awal akan kecenderungan dan bakat murid dapat melahirkan murid yang berjaya dalam bidang yang diminatinya.
  8. Guru harus berupaya menjalankan kerja secara berpasukan - dengan guru lain, pentadbir, ibu bapa/ penjaga. Ini kerana pentaksiran memerlukan maklumat yang menyeluruh daripada pelbagai sumber yang boleh dipercayai untuk membolehkan pelaporan yang tepat dibuat. Penyelarasan perlu dilakukan sebelum laporan akhir dibuat.
  9. Guru harus mengikuti perkembangan ilmu mutakhir - bagi mata pelajaran yang diajar dan ilmu pentaksiran. Pendedahan kepada perkembangan mutakhir menjadikan guru sentiasa berada pada kedudukan yang selesa apabila berhadapan dengan murid dan juga pihak lain yang berkepantingan. Perlu diingat, kita mendidik anak murid untuk mereka hidup pada masa hadapan yang tidak diketahui suasananya, bukan untuk hidup seperti zaman kita atau zaman sebelum kita. Guru mesti perlu berada sekurang-kurangnya setapak dihadapan murid. Dunia teknologi maklumat hari yang berkembang pesat setiap hari perlu dimanafaatkan sepenuhnya.
  10. Guru boleh berkomunikasi dan bekerja sama dengan guru sekolah lain bagi menjamin pentaksiran yang adil dan setara. Melalui kerja sama ini, guru boleh berkongsi ilmu dan kemahiran bagi membolehkan pentaksiran dijalankan dengan berkesan.
  11. Perlu diingat, guru adalah profesyen mulia, dan sebagai profesional, guru perlu memiliki etika yang terbaik untuk menjadi contoh dan idola kepada murid. Hanya guru sendiri yang boleh memberikan imej baik kepada profesyen ini dan meningkatkan profesyen ini kepada tahap yang tertinggi  dan dihormati.
Sekian buat kali ini, hingga pada penulisan yang akan datang, salam dari saya.


Tinta Guru
29/9/12


No comments:

Post a Comment