Wednesday 11 April 2012

TG3 : PERLUKAH MARKAH LULUS DALAM PEPERIKSAAN?

Salam hormat kepada semua.

Blog ini membicarakan tentang hal-hal yang berkaitan dengan pendidikan, terutamanya pentaksiran pendidikan. Banyak perkara yang boleh disentuh tentang pentaksiran dalam sistem pendidikan negara kita. Saya ada membicarakan tentang hal ini serba sedikit dalam blog saya yang lagi satu..http://hazim-anakrantau.blogspot.  Sekiranya berminat bolehlah merujuk kepada blog tersebut.

Satu persoalan yang sering timbul dan sehingga kini tiada jawapan, kenapa mesti ada markah gagal dalam peperiksaan? Apakah fungsi peperiksaan untuk menggagalkan murid? Apakah kebaikan apabila kita melabelkan seseorang murid itu gagal? Apa sebenarnya gagal itu? dan banyak lagi persoalan-persoalan yang boleh ditimbulkan.

Andaiannya begini. Seorang murid apabila memasuki alam persekolahan, sama ada tadika atau darjah satu, sebenarnya mempunyai pengetahuan kosong tentang banyak bidang ilmu. Lalu sepanjang masa persekolahan, mereka diberikan pelbagai jenis ilmu serta kemahiran lain, seperti yang disuratkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan merangkumi bidang intelek, emosi, rohani dan jasmani, atau dalam kurikulum kebangsaan sebagai pengetahuan, kemahiran dan nilai/adab. Maka apabila murid itu meninggalkan alam persekolahan, apakah minda murid tersebut tetap kosong seperti sebelum memasuki alam persekolahan? Amat pelik sekiranya itu yang berlaku kerana itu menggambarkan kualiti sesuatu sistem pendidikan,  tetapi realitinya, murid tersebut tetap memperoleh sesuatu daripada proses pembelajaran yang telah dialaminya. Bermakna ada penambahan nilai dalam diri murid tersebut.

Ketika memasuki sekolah, seorang anak tidak tahu apa itu A, B, C....atau 1, 2, 3.... tapi diakhir persekolah dia sudah boleh menulis dan membaca dengan baik, mengenal angka dan boleh membuat pengiraan dengan baik...adakah itu kegagalan? Kenapa anak itu dikatakan gagal apabila dikatakan tidak lulus dalam UPSR sedangkan dia sudah boleh menulis, membaca dan mengira. Adakah adil kepada anak itu kejayaannya mengenal huruf dan angka tidak dilaporkan sebaliknya kegagalan dalam UPSR yang dilaporkan. Pernahkah terlintas dalam benak para pembaca apa sebenarnya makna A atau E dalam UPSR?

Serba sedikit ingin diterangkan tentang persoalan ini. Peperiksaan menguji seorang murid melalui instrumen yang mengandungi mungkin 40, 50 atau 60 item. Item-item  itu merupakan pensampelan daripada keseluruhan sstu-satu bidang ilmu yang diajar. Walau apa pun mata pelajaran, hakikatnya, 40, 50 atau 60 item tidak berupaya menguji keseluruhan bidang ilmu dalam mata pelajaran tersebut. Ia hanya pensampelan, dan perlu dijawab dalam masa mungkin 60 minit atau 90 minit. Apakah bilangan item tersebut dan jangka masa murid menjawab dapat menggambarkan proses pembelajaran aspek-aspek bukan kognitif dalam diri murid tersebut dan kemahiran yang dipelajarinya selama 6 tahun?

Penentuan markah gagal juga menjadi persoalan terhadap keadilan kepada murid.  Apabila sebuah sekolah menetapkan 50 sebagai markah lulus, ada sekolah yang menetapkan 45 dan ada juga sekolah yang menetapkan 40. Kenapa wujud perbezaan ini? Apakah sandaran dan wajaran yang dibuat oleh sekolah-sekolah tersebut apabila menetapkan markah-markah lulus yang berbeza bagi mata pelajaran yang sama? Kita tidak seharusnya gembira apabila melabelkan seseorang murid itu gagal kerana hakikatnya tidak ada kegagalan dalam pendidikan. Ada yang dipelajari oleh murid semasa di sekolah dan itu merupakan nilai tambah kepada dirinya. Dan apakah kita gembira atau merasa puas apabila meletakkan murid yang memperoleh markah 49 sebagai gagal sama keupayaannya dengan murid yang memperoleh markah 0 atau 1, sedangkan keupayaan murid tersebut lebih hampir dengan murid yang memperoleh markah 50. Hanya 1 markah yang membezakan mereka.

Justru, pemikiran semula tentang sistem peperiksaan berpusat di negara kita harus dilakukan secara serius. Wilayah Ontario dan beberapa wilayah lain di Kanada telah menghapuskan peperiksaan berpusat sejak lebih 50 tahun yang lalu. Begitu juga dengan negara Finland dan beberapa buah negara lain di Eropah, telah menghapuskan peperiksaan berpusat, sebaliknya melaksanakan sistem pentaksiran formatif,  di mana keseluruhan pentaksiran dilakukan oleh pihak sekolah - pentaksiran berasaskan sekolah. Murid ditaksir bukan hanya dalam bidang kognitif, tetapi juga dalam bidang bukan kognitif - afektif dan psikomotor.  Untuk memasuki institusi pengajian tinggi atau alam pekerjaan, ujian khusus berkait dengan apa yang hendak dilakukan diadakan.  Tanpa peperiksaan berpusat, guru lebih profesional dalam menjalankan tugas, lebih kreatif kerana mereka lebih bebas berkarya tanpa tekanan, mencari kaedah terbaik untuk pengajaran dan pembelajaran, dan mempunyai masa dan ruang untuk menjalankan kajian tentang pendidikan. Anak-anak juga lebih gembira belajar mengikut kecenderungan masing-masing dengan bantuan guru dan pihak sekolah. Tidak perlu ada persaingan untuk menjadi sekolah terbaik, kurikulum dibentuk oleh sekolah mengikut persekitaran dan sifat masyarakat.  Kurikulum  standard merupakan kerangka umum yang  yang perlu diisi oleh sekolah.

Apabila wujud peperiksaan berpusat, walau sebagaimana cantik program pendidikan yang digubal, guru tetap akan mengajar ikut peperiksaan. Kurikulum ditinggalkan, dan kertas peperiksaan merupakan kurikulum yang digunakan. Lebih memburukkan keadaan, kurikulum diperincikan sedetail mungkin sehingga tiada ruang untuk guru berkreativiti, malah segala aktiviti, istilah, perkataan, kaedah pengajaran diatur untuk guru. Sepanjang masa guru hanya memikirkan tentang menghabiskan kurikulum, iaitu kandungan mata pelajaran dan peperiksaan, dan mengabaikan yang lain. Akhirnya lahirlah anak-anak yang tempang dalam pembangunan dirinya - mungkin cemerlang dalam akademik tetapi tidak cemerlang dalam nilai diri, adab sopan, pembangunan diri, dan keyakinan diri.

Sekian untuk kali ini.

Tinta Guru
11 April 2012







No comments:

Post a Comment