Friday 6 April 2012

TG1 : Pentaksiran Pendidikan

Salam hormat kepada semua.

Buat permulaan, serba sedikit ingin saya menerangkan tentang apa yang dimaksudkan dengan Pentaksiran dalam pendidikan. Di negara kita lazimnya, istilah ini boleh dikatakan agak baru dalam dunia pendidikan kerana kita telah sekian lama diselubungi dengan istilah peperiksaan. Peperiksaan telah wujud sejak zaman purba lagi, seawal 2357SM  iaitu semasa zaman pemerintahan maharaja Shun di China (Ebel,1972), bertujuan menentukan siapa dan ke tahap mana seseorang boleh berkhidmat dengan pemerinth. Peraturan peperiksaan amat ketat, memakan masa 2-3 hari untuk satu-satu perkara yang diperiksa, dan calon tidak boleh meninggalkan tempat peperiksaan kecuali untuk ke tandas. Makanan mesti dibawa sendiri oleh calon.

Di negara kita, peperiksaan formal mula dilaksanakan sejak negara mencapai kemerdekaan, awalnya dikendalikan oleh Cambridge Examination Board sebelum diambil alih oleh Lembaga Peperiksaan sepenuhnya pada tahun 1978. Peperiksaan memainkan peranan yang amat penting dalam sistem pendidikan negara dan maklumat peperiksaan digunakan sebagai penanda aras keberkesanan sistem pendidikan negara. Pancapaian murid memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR, PMR, SPM, STAM dan STPM menjadi kebanggaan - tersebar luar oleh semua bentuk media.  Murid yang memperoleh keputusan cemerlang dinobat sebagai wira, diberi liputan meluas dan penghargaan oleh pelbagai pihak.  Namun timbul persoalan, setakat mana sebenarnya peperiksaan menunjukkan kejayaan sistem pendidikan negara kerana peperiksaan hanya menilai keupayaan kognitif murid.  Adakah murid cemerlang peperiksaan ini juga cemerlang dalam bidang lain - psikomotor dan afektif/nilai/adab? Di mana letaknya Falsafah Pendidikan Negara dalam sistem peperiksaan?

Insyaallah, perkara ini akan saya kupas pada penulisan akan datang.

Sehingga bertemu lagi, salam hormat dari saya.

Tinta Guru
6 April 2012

No comments:

Post a Comment