Sunday 8 April 2012

TG2: Peperiksaan

Salam kepada semua.

Peperiksaan tidak dapat dipisahkan daripada proses pendidikan. Itu pandangan umum malah peperiksaan seolah raksasa yang sentiasa menghantui pemikiran anak-anak di sekolah. Kepada guru, pengajaran tidak dapat dilakukan tanpa peperiksaan, kepada murid, pembelajaran tidak bermakna tanpa peperiksaan, kepada massa, pendidikan tidak tidak meriah tanpa peperiksaan, kepada pembuat dasar, mereka tak tahu apa nak buat tanpa peperiksaan dan kepada tauke-tauke kelas/sekolah tuisyen, mereka tak boleh hidup tanpa peperiksaan. Benarkah apa yang dihujahkan itu?

Sekian lama tokoh-tokoh pendidikan membicarakan tentang hal ini,pelbagai pandangan dilontarkan dan pelbagai percubaan dilakukan untuk meningkatkan mutu peperiksaan, maka kita melihat evolusi perkembangan peperiksaan secara perlahan, bermula sebagai sesuatu yang amat rigid seperti yang berlaku di China, kemudian bersandarkan teori ujian merujuk norma, berpindah kepada ujian merujuk kriteria, dan akhirnya kini ujian merujuk standard.

Ujian Merujuk Norma berdasarkan teori lengkok taburan normal, di mana sekumpulan manusia, benda atau apa sahaja diandaikan berada dalam taburan normal - sebahagian besar berada dalam kumpulan pertengahan (68.26%) sementara sebilangan kecil berada dalam kumpulan tertinggi (15.86) dan terendah (15.86%). Taburan ini berdasarkan 4 sisihan piawai ke atas dan ke bawah min (0). Berdasarkan taburan normal, setiap murid mempunyai kedudukan antara yang paling tinggi dan paling rendah, bermakna kita boleh membandingkan seorang murid dengan murid yang lain berdasarkan prestasinya menjawab item dalam instrumen peperiksaan. Pelaporan menggunakan huruf (A, B, C....) atau angka (1, 2, 3, ....)tunggal tanpa huraian maknanya.

Ujian Merujuk Kriteria dikaitkan dengan ujian masteri (mastery test). Satu set kriteria dibentuk sebagai rujukan apabila murid diuji untuk melihat setakat mana kemahiran yang mampu diperolehi oleh seseorang murid setelah melalui satu-satu pengalaman pembelajaran. Tidak berdasarkan taburan normal, secara teorinya, satu-satu mata pelajaran boleh dikuasai sepenuhnya (100%) oleh keseluruhan murid atau tiada seorang pun yang boleh menguasainya. Namun pada praktisnya ini tidak pernah berlaku kerana pelbagai faktor dalam penentuan kelulusan satu-satu mata pelajaran.  Seperti Ujian Merujuk Norma, pelaporan Ujian Merujuk Kriteria juga menggunakan huruf atau angka tunggal tanpa hurian.

Ujian Merujuk Standard merupakan pendekatan terkini dalam sistem pentaksiran, istilah yang digunakan bagi istilah peperiksaan yang digunakan selama ini. Ujian Merujuk Standard menggunakan band bagi meletakkan murid pada tahap pencapaian dan keupayaannya. Kebiasaannya 6 band digunakan, bermula dengan band 1, band 2, band 3...band 6. Setiap band mempunyai huraian tentang pencapaian dan keupayaan murid bagi setiap konstruk yang ingin dibangunkan dalam diri pelajar seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Tidak seperti ujian merujuk norma dan ujian merujuk kriteria yang hanya berfokuskan kepada pencapaian akademik dan kemahiran tertentu, ujian merujuk standard melaporkan tentang keseluruhan konstruk yang ingin dibangunkankan - pengetahuan, kemahiran dan nilai/adab.  Pelaporan bersifat kualitatif dan juga kuantittif.

Sekian untuk kali ini, hingga penulisan seterusnya.....salam hormat dari saya.


Tinta Guru
8 April 2012




No comments:

Post a Comment