Thursday 28 June 2012

TG5: Pentaksiran Berasaskan Sekolah - bagaimana pelaksanaannya?


PBS mula dilaksanakan pada tahun ini untuk pelajar Ting.1 sekolah menengah seiring dengan keputusan memansukhkan PMR dalam tempoh tiga tahun lagi. Memang ramai yang merasa gusar akan pemansukhan ini, dan ini tidak dinafikan kerana selama lebih 50 tahun, sistem pendidikan negara dibelenggu oleh sistem peperiksaan berpusat yang amat rigid. Namun kita harus berlapang dada, membuka minda untuk berfikir di luar kotak. Sistem pendidikan tanpa peperiksaan sebenarnya telah lama wujud di banyak negara, terutamanya negara maju, antaranya Finland, Denmark dan Kanada. Dan walau pun tanpa peperiksaan, negara-negara ini terus unggul dalam sistem pendidikan dunia.

PBS diwujudkan dengan prinsip untuk mengurangkan tekanan peperiksaan, mewujudkan satu sistem pentaksiran yang fleksibel, lebih bersifat insaniah, menghasilkan maklumat yang autentik, di samping mengiktiraf hasil guru di dalam bilik darjah dan juga di sekolah.

Bagaimana pelaksanaan PBS?

Seperti yang diterangkan sebelum ini PBS mengandungi lima komponen pentaksiran iaitu Pentaksiran Sekolah (PS), Pentaksiran Pusat (PP), Peperiksaan Pusat (PeP), Pentaksiran Aktiviti Jasmani dan Kokurikulum (PAJK) dan Pentaksiran Psikometrik (PPsi).


Senario di sekolah

Seorang guru sekolah menengah biasanya mengajar subjek khusus seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matemetik, Sains, Geografi, dan Sejarah. Setiap orang guru akan mengajar beberapa kelas dalam tingkatan yang sama atau tingkatan yang berlainan bermakna seorang guru mata pelajaran akan bertanggung jawab ke atas sekumpulan murid yang mungkin bilanganya lebih daripada seratus orang.  Setiap kelas pula mempunyai guru tingkatan.

Berdasarkan pengalaman sendiri, dan penceritaan guru yang berpengalaman,  hasil interaksi dengan murid setiap kali pertemuan mereka sama ada di dalam kelas atau di sekolah, mereka dapat mengenali setiap orang murid di bawah tanggung jawabnya, sama ada dari segi akademik dan juga bukan akademik.  Satu perkara yang harus difahami, PBS dihasilkan atas andaian semua guru adalah profesional, telah mendapat latihan perguruan yang sempurna, amanah dan bersikap adil terhadap semua muridnya. Ini janji bidang profesyen ini.  Setiap guru juga memilik pengetahuan dan kemahiran dalam bidang pentaksiran kerana ini akan menjadi penentu kejayaan program PBS ini.  Andaian juga dibuat setiap sekolah mempunyai Pengetua dan barisan kepimpinan sekolah yang profesional - memiliki pengetahuan bidang profesyen ini dan juga memiliki sifat kepimpinan dan pengurusan yang baik. Guru dan pihak pengurusan sekolah mesti bergerak sebagai satu pasukan yang efektif untuk menjamin kejayaan PBS.

PBS juga diwujudkan bagi menghargai usaha guru di sekolah yang selama ini tidak diambil perhatian apabila membuat penilaian akhir murid. Guru membuat ujian (ujian pendek, ujian bulanan, ujian pertengahan tahun, ujian akhir tahun), membuat kuiz, congak, ejaan, berkomunikasi, memerhati murid sepanjang masa. Guru melihat murid bertindak balas semasa di dalam kelas, di padang permainan, semasa perhimpunan, semasa majlis keramaian dan pelbagai lagi situasi. Guru berbincang dengan guru lain tentang murid.  Semua ini merupakan maklumat yang amat berharga dalam pentaksiran kerana inilah yang merupakan maklumat yang real..yang autentik tentang murid tersebut. Maklumat inilah yang perlu di'capture' oleh guru untuk dilaporkan dalam PBS.  Murid ditaksir dalam keadaan mereka sedar atau pun tidak.

Apa yang perlu disediakan oleh guru dan sekolah?
  1. Instrumen pentaksiran
  2. Satu sistem perekodan yang lengkap. 
  3. Portfolio setiap orang murid - 
  4. Struktur penyelarasan skor murid
  5. Ruang penyimpanan portfolio murid.
Sekian untuk kali ini, akan disambung lagi pada penulisan akan datang, insyaallah.




Tinta Guru
29 Jun 2012

No comments:

Post a Comment