Wednesday 28 November 2012

TG 11: PBS - membebankan guru?

Salam hormat dan sayang kepada semua yang mengikuti blog ini.

Agak lama tidak menjenguk blog ini kerana keadaan yang tidak dapat dielakkan, namun didayakan juga untuk terus menulis beberapa perkara yang mungkin menjadi isu yang hangat diperdebatkan  pada kalangan guru terlibat dalam pelaksaan PBS sekolah rendah dan menengah. Beberapa isu yang dibangkitkan sebenarnya bukan berpunca dari PBS tetapi dari sistem kemasukan markah pusat. Masalah kemasukan markah memang tidak dapat dielakkan, terutama pada peringkat awal pelaksanaan PBS ini  dan kerja meningkatkan keupayaan sistem seharusnya menjadi prioriti utama kementerian.  Seperti mana pengenalan pendaftaran atas talian dahulu, akhirnya sistem dipertingkatkan untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh guru.

PBS membebankan guru, saya benci PBS, hapuskan PBS...merupakan antara reaksi sebahagian guru yang diluahkan melalui pelbagai media terutama media elektronik. Reaksi yang memang dijangka apabila guru tidak memahami apa dia PBS dan bagaimana melaksanakan PBS. Saya memang bersimpati dengan guru-guru ini yang tidak dinafikan sebenarnya mendapat maklumat yang kecairannya mungkin melebehi 50% daripada punca sebenarnya. Kementerian Pelajaran memperkenalkan PBS dengan niat murni setelah sekian lama pendidikan terabai daripada murid. Pendidikan terabai kerana selama lebih 50 tahun, minda massa disuapkan dengan kehebatan peperiksaan, yang sebenarnya memesongkan pendidikan daripada matlamat sebenarnya. Peperiksaan melihat keupayaan kademik, yang hanya berkisar di sekitar keupayaan kognitif murid. Akibatnya aspek bukan akademik ditinggalkan guru kerana sekolah lebih ghairah mengejar kelulusan 100% dan straight A's, dan akhirnya lahirlah insan-insan yang tidak seimbang, cemerlang akademik tetapi gersang daripada aspek non-akademik - adab, nilai dan kemahiran sosial. Falsafah Pendidikan Kebangsaan hanya menjadi simpanan dalam perpustakaan tanpa direalisasikan.

Penurunan maklumat daripada pusat ke sekolah memang akan mengalami ketirisan di sepanjang perjalanan, kerana melalui pelbagai peringkat - kementerian-jabatan pelajaran negeri-pusat pendidikan  daerah-pengurusan sekolah- guru kanan matapelajaran- guru atau kementerian-juru latih utama- guru kanan mata pelajaran-guru. Sama ada terdapat maklumat yang tertinggal atau pun maklumat yang disalah tafsirkan. Guru yang menerima pada peringkat akhir akan menjadi mangsanya sedangkan merekalah yang akan melaksanan PBS ini.  Dari pengalaman, guru akan lebih memahami sekiranya penerangan dilakukan oleh pegawai Lembaga Peperiksaan (LP). Tetapi pihak LP tidak berupaya untuk pergi ke setiap sekolah untuk memberikan penerangan, justru sekolah-sekolah dalam satu-satu kawasan atau PPD eloknya menganjurkan penerangan yang dilakukan oleh pegawai LP untuk membantu guru.

PBS adalah program yang telah dirancang dengan teliti, setelah mengadakan beberapa persidangan (tempatan dan antara bangsa), perbincangan dan maklumat dengan pelbagai pihak berkepentingan seperti pengetua/ guru besar, guru, ibu bapa, persatuan guru,  NGO dan pakar pendidikan dalam dan luar negara. Amat malang jika program yang dihasilkan daripada segala usaha ini hendak ditamatkan. Kepada guru yang terlibat dengan PBS jangan lah cepat merasa kecewa, dapatkan maklumat sebenar tentang PBS sama ada daripada pihak-pihak yang terlibat secara langsung atau daripada media elektronik. Banyak ruang untuk bertanya ada di banyak tempat.

PBS adalah untuk anak-anak murid yang akan mengemudikan negara ini pada masa depan. Kita ingin melahirkan insan yang cemerlang dalam apa jua bidang yang diceburi, sama ada akademik atau pun bukan akademik. Yang cemerlang akademik dipupuk supaya mencapai kejayaan tertinggi dalam bidang ini, tetapi yang kurang cemerlang dalam akademik juga kita pupuk, agar kita akan mempunyai kumpulan nelayan cemerlang, penggiat seni cemerlang, peniaga cemerlang, petani cemerlang dan sebagainya. Kita pupuk mereka ikut keupayaan dan kecenderungan mereka di samping penekanan kepada nilai-nilai murni dan adab sopan.  Setiap murid mempunyai keupayaan dan kecenderungan yang berlainan, kenal pasti itu dan jadikan mereka insan yang berjaya dan terbaik dalam bidangnya.

Sekian.

Tinta Guru
29/11/12