Tuesday 9 October 2012

Sudut Pandangan TG

Salam hormat kepada semua yang mengikuti blog ini.

10.10.12 - pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan  2012 peringkat kebangsaan di Stadium Tertutup Nilai, Negeri Sembilan oleh TPM, YAB Tan Sri Dato' Haji Muhyiddin bin Haji Mohd Yassin dengan tema Mertabatkan Bahasa Kebangsaan Kita.

  1. Terasa terpanggil untuk menulis sedikit tentang topik ini.  Riak pertama perasaan apabila membaca hebahan ini  sedih dan sayu. Perasaan ini berbaur dengan rasa kecewa dan marah. Kenapa? Di negara orang Melayu yang diperintah oleh orang Melayu, bahasa Melayu kian terpinggir. Selepas 55 tahun merdeka, dan termaktub dalam perlembagaan bahawa Bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan negara,Bahasa Melayu masih lagi terkial-kial untuk hidup sebagai satu bahasa yang gah dan disegani. Terasa hina apabila selepas 55 tahun merdeka masih ada keperluan untuk mengadakan bulan Bahasa Kebangsaan sedangkan sepatutnya setiap warga Malaysia  merupakan penutur Bahasa Melayu yang fasih dan digunakan dalan semua bidang - pentadbiran, perniagaan, pengurusan dan sebagainya. Sepatutnya, bulan bahasa adalah untuk bahasa asing, bahasa kedua atau ketiga dan bukan selayaknya Bahasa Kebangsaan masih memiliki bulan untuk dirayakan. Bertambah sedih apabila masih ada warga yang tidak boleh bertutur dengan baik Bahasa Melayu.
  2. Wujud konflik yang besar dalam hal ini, antara pembuat dasar  yang nampak bersungguh untuk memertabatkan bahasa Melayu dan pelaksana yang acuh tak acuh tentang Bahasa Melayu, malah mungkin malu untuk bertutur dalam Bahasa Melayu, baik di dalam negara, apatah lagi di luar negara. Tiada rasa sayang dan bangga dengan bahasa ini, sebaliknya menyanjung tinggi bahasa asing. Bertambah teruk apabila penjawat awam, dari yang paling tinggi hinggalah ke paling rendah, dan pak dan mak  menteri enggan bertutur dalam Bahasa Melayu. Sedangkan merekalah yang sepatutnya pembawa obor, pemangkin kepada perkembangan penggunaan bahasa ini.
  3. Kedudukan Bahasa Melayu di IPT juga semakin mengecut. Kita tidak menafikan keperluan bahasa asing, terutamanya Bahasa Inggeris yang didakwa sebagai bahasa paling dominan dalam dunia hari ini, untuk dikuasai oleh rakyat. Tetapi dengan mengecutnya peranan Bahasa Melayu di IPT, bilakah Bahasa Melayu akan menjadi bahasa ilmu dan bahasa utama dunia? Ilmu bukan hanya ada dalam bahasa Inggeris, ilmu terdapat banyak dalam bahasa Rusia, bahasa Jerman, bahasa Perancis, bahasa Jepun, bahasa Arab, bahasa Korea dan banyak bahasa lain. Bahasa Melayu juga boleh menjadi bahasa ilmu dan bahasa utama dunia sekiranya sikap bangsa Melayu sendiri dan warga Malaysia terhadap Bahasa Kebangsaan ini diubah. Amat sedih apabila UKM yang dilahirkan hasil daripada semangat kebangsaan untuk memertabatkan Bahasa Melayu, kini berubah arah dan meninggalkan Bahasa Melayu jauh ke belakang berbanding dengan Bahasa Inggeris. Amat terpesona kita dengan bahasa Inggeris, dan berjuraianlah air mata para pejuang dulu yang bersusah payah memperjuangkan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, hari ini melihat betapa terhakisnya Bahasa Melayu dari IPT. Harapan yang lebur dalam perjalanan masa oleh bangsanya sendiri.
  4. Amat tidak relevan untuk mengatakan Bahasa Melayu menyekat pemerolehan ilmu. Sejak sekian lama sudah ratusan ribu anak Melayu dan anak Malaysia yang lain, yang bersekolah dalam aliran Melayu sehingga ke menengah atas, mencapai kejayaan cemerlang dalam pelbagai bidang pengajian diluar negara. Bukan dalam bahasa Inggeris sahaja tapi dalam pelbagai bahasa.  Saya bersekolah Melayu hingga darjah enam di sekolah kampung, bersekolah aliran Melayu hingga ke Tingkatan Enam, belajar di UKM yang menggunakan Bahasa Melayu sepenuhnya (masa itu) higga tamat pengajian. 100% dalam bahasa Melayu. Tapi saya juga berjaya memperoleh ijazah Sarjana di USA dan Ph.D di United Kingdom yang tidak menggunakan bahasa Melayu. Boleh, asalkan ada azam, semangat dan ikhlas dalam perjalanan mendapatkan ilmu.
  5. Pihak berwajib seharusnya lebih berlapang dada untuk melihat perkara ini. Amat malang  dan memalukan apabila saban tahun masih perlu diadakan Bulan Bahasa Kebangsaan sedangkan kita telah merdeka 55 tahun. Pegawai atasan perkhidmatan awam seharusnya dilarang menggunakan bahasa asing dalam apa jua keadaan kecuali ketika berurusan dengan orang luar, dan pak dan mak menteri juga harus diwajibkan bertutur dalam Bahasa Melayu dalam sebarang situasi - temu ramah, bual bicara, persidangan, mesyuarat dan sebagainya. Jadilah model terbaik untuk rakyat. BAHASA JIWA BANGSA.

Monday 8 October 2012

PENILAIAN MENENGAH RENDAH - PMR: ADAKAH INI PENGAKHIR DUNIA???

Salam hormat kepada semua yang mengikuti blog ini.

9 September 2012, hari pertama PMR dijalankan bagi kumpulan dipenghujung hayat PMR. Betapa tekanan yang amat berat diberikan kepada anak-anak yang akan menduduki peperiksaan ini, seolah inilah penentu hidup mati mereka. Anak-anak menjadi tertekan, gelisah, takut, malah ada yang sampai merasa  seperti nak mati untuk menduduki peperiksaan ini. Kerana apa? Kerana tekanan ibu bapa/ penjaga yang amat besar, malah kadang kala menjadi keterlaluan, untuk melihat anak-anak mencapai kejayaan cemerlang dalam peperiksaan.  Justru, ada anak yang memilih jalan mudah apabila keputusan peperiksaan tidak memenuhi harapan ibu bapa dan keluarga..mengakhiri hidup di dunia ini. Dan kita tidak mahu melihat kejadian seperti ini berlaku lagi dalam kalangan anak-anak kita,. Anak-anak menjadi mangsa.

Massa melihat peperiksaaan, bukan hanya PMR, tetapi kesemua peperiksaan yang dijalankan secara berpusat sebagai matlamat pendidikan anak-anak-anak di sekolah. Melihat secara rasional dan jujur, adakah ini  matlamat atau objektif pendidikan? Banyak yang telah saya tuliskan tentang peperiksaan dan pentaksiran. Masyarakat kita masih tidak dapat berganjak daripada paradigma lama, melihat peperiksaan sebagai segalanya bagi pendidikan. Persepsi yang ternyata amat tersasar daripada matlamat dan objektif pendidikan sebenar. Peperiksaan hanya melihat satu aspek daripada satu keseluruhan tentang pendidikan, aspek akademik, sedangkan pendidikan meliputi aspek non-kognitif -  afektif dan psikomotor.

Matlamat pendidikan negara menghasilkan insan yang menyeluruh daripada segi intelek, emosi, rohani, jasmani dan sosial (Falsafah Pendidikan Kebangsaan = FPK). Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan langkah besar untuk menuju ke arah ini, yang dimulakan tahun ini, walaupun FPK sudah dilahirkan puluhan tahun yang lalu, seusia dengan KBSR dan KBSM yang sudah pun hampir jumud. Perkembangan menyeluruh murid tidak dapat dilihat melalui peperiksaan. Ia maklumat yang tidak seimbang. Disamping itu, berilah peluang anak-anak belajar dengan gembira, selesa tanpa tekanan peperiksaan.

Keupayaan sebenar anak-anak dipupuk melalui pendidikan, pembelajaran yang bermakna, bukan peperiksaan. Tidak hairan ada tokoh pendidikan yang mengatakan..."sekolah adalah neraka bagi anak-anak di Malaysia...". Mereka dibebankan dengan harapan yang terlalu besar, waktu persekolah yang panjang  menyuapklan hanya tentang akademik,  komunikasi satu hala, kelas tuisyen selepas sekolah, kelas tambahan, kerja rumah yang kadang kala dibuat oleh ibu bapa sendiri kerana anak sudah terlalu letih, dan sebagainya. Para guru ditekan untuk menghabiskan kurikulum seawal mungkin untuk membolehkan latih tubi, ujian percubaan, dan persediaan nmenghadapi peperiksaan.  Mereka tidak mempunyai ruang untuk mengekspresi diri mereka, menunjukkan kecenderungan, minat dan bakat mereka. Akhirnya ramai yang kecundang dipertengahan jalan, kerana tidak diberi ruang dan kesempatan untuk memupuk bakat dan kecenderungan mereka.

Mungkin penulisan ini bertentangan dengan sebahagian pandangan ibu bapa dan massa. Namun ini adalah hakikat pendidikan. Kita telah terlalu lama menidakkan pendidikan kepada anak-anak kita dan kini mungkin masa terbaik untuk kembali ke landasan sebenar.  Biarkan anak-anak menikmati masa muda mereka dan belajar dengan seronok tanpa tekanan peperiksaan. Guru juga boleh mengajar dengan selesa, kreatif,  dan bebas daripada tekanan. Walau bagaimanapun, untuk anak-anak yang menduduki PMR mulai hari ini, Selamat Berjaya.

Tinta Guru
9/10/12