Saturday 29 September 2012

TG10 : Bagaimana Guru Berperanan Dalam Pelaksanaan PBS

Salam sejahtera kepada semua yang mengikuti blog ini.

Banyak sudah yang saya tuliskan tentang PBS. Buat kali ini, serba sedikit dicatatkan tentang bagaimana guru berperanan dalam PBS.

  1. Guru harus memiliki dan menguasai dengan baik dan mendalam tentang ilmu mata pelajaran yang diajar. Tanpa penguasaan yang baik dalam mata pelajaran, guru tidak dapat menyampaikan ilmu mata pelajaran tersebut dengan berkesan. Setiap mata pelajaran mempunyai 'body of knowledge' nya yang khusus yang tidak mungkin dapat disampaikan oleh orang yang bukan dalam bidangnya.  Mungkin terdapat sekolah yang mengalami masalah kerana gurgju yang mengajar merupakan guru bukan opsyen, guru Bahasa Inggeris mengajar Sains, Geografi, Sejarah, guru Bahasa Melayu mengajar Pendidikan Islam, Sains, dan sebagainya. Ini merupakan realiti yang wujud di seluruh negara, dan pihak berwajib seharusnya mengambil tindakan tegas dalam mengatasi masalah ini.. Situasi ini sebenarnya mengorbankan masa depan murid. Setiap mata pelajaran mesti diajar oleh guru opsyen mata pelajaran tersebut. Sering terjadi pihak yang berwajib membuat unjuran yang salah dalam perancangan, seperti penutupan maktab perguruan, mengeluarkan tulisan jawi daripada mata pelajaran Pendidikan Islam dan sebagainya. Pendidikan negara akan terjejas teruk sekiranya situasi ini berlarutan.
  2. Guru harus tahu tentang kurikulum, matlamat dan objektif kurikulum. Kurikulum melakarkan tentang ruang lingkup bidang ilmu yang harus dipelajari oleh seseorang murid dalam sistem pendidikan formal, konstruk yang ingin dibangunkan dalam diri murid,  meliputi ilmu dan kemahiran yang terkandung dalam mata pelajaran tersebut serta nilai-nilai murni yang ingin diterapkan. Setiap kurikulum mempunyai matlamat dan objektifnya dan guru harus memahami setiap yang disenaraikan dalam matlamat dan objektif sesuatu mata pelajaran.  Guru yang tidak pernah membaca dan memahami matlamat dan objektif mata pelajaran akan tersasar dalam pengajarannya, menjadikan murid sebagai mangsa.
  3. Disamping itu, guru juga harus memahami aspek psikomotor  yang ingin dibangunkan pada setiap murid. Aspek psikomotor penting bagi mengesan  masalah pergerakan murid, dan pengesanan peringkat awal amat penting. Aspek psikomotor bukan hanya dalam mata pelajaran pendidikan jasmani tetapi meliputi kesemua mata pelajaran. Gerakan motor kecil seperti cara memegang pensil, pergerakan mulut waktu bercakap, cara berjalan perlu diberikan perhatian dan diperbetulkan.
  4. Guru harus memiliki ilmu dan kemahiran tentang pentaksiran pendidikan, apa dia pentaksiran, bagaimana mentaksir, bila mentaksir, siapa mentaksir, apa yang perlu direkodkan, bagaimana merekod dan bagaimana rekod disimpan. Perlu difahami oleh guru  apa dia item yang baik, instrumen yang baik, kesahan dan kebolehpercayaan, cara pemarkahan dan pengendalian pentaksiran.  Guru juga harus mengelakkan diri daripada bersikap tidak adil, dan bias terhadap seseorang murid, sekumpulan murid, ethnik tertentu, atau status sosial tertentu. 
  5. Guru harus tahu dan faham tentang jenis-jenis ujian seperti ujian kesediaan, ujian pencapaian, ujian minat dan bakat,  ujian psikometrik dan ujian PAJK.  Pemahaman tentang jenis-jenis ujian ini amat penting kerana ini merupakan ujian yang akan digunakan sepanjang masa pembelajaran murid. Ini termasuk mengenal pasti instrumen, bagaimana mengendalikan instrumen, kumpulan sasar instrumen, bagaimana menginterprestai skor, dan bagaimana pelaporan dilaksanakan. Perlu diingat, setiap instrumen  dibina dengan tujuan berbeza dan kesilapan mentadbirkan instrumen akan menghasilkan maklumat yang tidak sah dan tidak boleh dipercayai.
  6.  Guru harus kreatif - mempelbagaikan pendekatan pengajaran agar menarik dan berkesan. Guru juga harus kreatif dalam pelaksanaan pentaksiran, bila masa yang sesuai untuk mentaksir dan siapa yang akan mentaksir. Kreativiti berkait rapat dengan penguasaan ilmu yang baik dalam sesuatu mata pelajaran. Justru, guru yang mengajar bukan mata pelajaran opsyen akan hanya merosakkan masa depan murid. Kreativiti juga berkait rapat dengan penggunaan alat bantuan mengajar, penggunaan teknologi masa kini, pendekatan pengajaran yang tidak berpusatkan guru serta komunikasi sehala dan penggunaan ruang yang lebih fleksibel, bukan hanya bilik darjah. Gunakan pendekatan bilik darjah tanpa sempadan (borderless classroom).
  7. Guru harus mengenali setiap murid di bawah tanggung jawabnya dengan baik - untuk mempastikan pentaksiran yang berkesan boleh dijalankan. Guru bukan hanya perlu tahu tentang keupayaan akademik murid tetapi juga kesemua konstruk yang ingin dibangunkan dalam diri murid - pengetahuan, kemahiran dan nilai, yang meliputi bidang kognitif, afektif dan psikomotor. Selain daripada itu, guru juga perlu mengenal pasti kecenderungan murid, minat dan bakatnya. Pengenalpastian ini amat penting kerana pemupukan dari awal akan kecenderungan dan bakat murid dapat melahirkan murid yang berjaya dalam bidang yang diminatinya.
  8. Guru harus berupaya menjalankan kerja secara berpasukan - dengan guru lain, pentadbir, ibu bapa/ penjaga. Ini kerana pentaksiran memerlukan maklumat yang menyeluruh daripada pelbagai sumber yang boleh dipercayai untuk membolehkan pelaporan yang tepat dibuat. Penyelarasan perlu dilakukan sebelum laporan akhir dibuat.
  9. Guru harus mengikuti perkembangan ilmu mutakhir - bagi mata pelajaran yang diajar dan ilmu pentaksiran. Pendedahan kepada perkembangan mutakhir menjadikan guru sentiasa berada pada kedudukan yang selesa apabila berhadapan dengan murid dan juga pihak lain yang berkepantingan. Perlu diingat, kita mendidik anak murid untuk mereka hidup pada masa hadapan yang tidak diketahui suasananya, bukan untuk hidup seperti zaman kita atau zaman sebelum kita. Guru mesti perlu berada sekurang-kurangnya setapak dihadapan murid. Dunia teknologi maklumat hari yang berkembang pesat setiap hari perlu dimanafaatkan sepenuhnya.
  10. Guru boleh berkomunikasi dan bekerja sama dengan guru sekolah lain bagi menjamin pentaksiran yang adil dan setara. Melalui kerja sama ini, guru boleh berkongsi ilmu dan kemahiran bagi membolehkan pentaksiran dijalankan dengan berkesan.
  11. Perlu diingat, guru adalah profesyen mulia, dan sebagai profesional, guru perlu memiliki etika yang terbaik untuk menjadi contoh dan idola kepada murid. Hanya guru sendiri yang boleh memberikan imej baik kepada profesyen ini dan meningkatkan profesyen ini kepada tahap yang tertinggi  dan dihormati.
Sekian buat kali ini, hingga pada penulisan yang akan datang, salam dari saya.


Tinta Guru
29/9/12


Saturday 22 September 2012

TG9: PBS - apa yang perlu guru tahu.

Salam kepada semua,

Agak lama mendiamkan diri, kini saya cuba kembali berkongsi ilmu dan pandangan dengan para rakan yang mengikuti blog ini. Sejak PBS dilaksanakan untuk murid tahun 1 dan Tingkatan 1, banyak isu dan persoalan yang timbul, terutama  pada kalangan guru dan juga ibu bapa/ penjaga tentang PBS ini. Justru saya ingin memberikan serba sedikit pandangan tentang isu ini.

  1.  Beban tugas guru meningkat - sebenarnya ini berkait dengan pemahaman tentang apa dia PBS. PBS tidak membebankan guru atau menambah beban kerja guru sekiranya guru memahami bagaimana program ini harus dilaksanakan.
  2. PBS bermakna segala pentaksiran dijalankan oleh guru dan pihak sekolah 100%. Ini bermakna penyediaan item, instrumen, jadual pentaksiran, kekerapan mentaksir, siapa yang mentaksir, apa yang ditaksir ditentukan oleh guru dan pihak sekolah. Ini sebenarnya telah berlaku di sekolah, bukan perkara baru. Guru membina item dan instrumen untuk ujian bulanan, pertengahan tahun, akhir tahun dan lain-lain jenis ujian. Guru memerhati murid dan membuat laporan akhlak pada penghujung semester dan hujung tahun. Guru membuat kuiz, ujian ejaan, congak kepada murid. Guru berbual dengan murid, menemu bual murid, menjalankan ujian lisan dan sebagainya. Guru sentiasa berinteraksi dengan murid sepanjang masa persekolahan. Tidak ada perkara baru dari segi tugas guru. Yang dikatakan tambahan adalah penyediaan portfolio murid dan menyimpan rekod pencapaian dan keupayaan murid secara sistematik. Guru adalah profesyen yang diterima sebagai profesional. Maka guru harus bersikap, berfikiran dan bertindak sebagai seorang profesional.
  3. Seperti yang telah saya jelaskan dalam penulisan tentang pentaksiran, setiap murid harus ditaksir sejak hari pertama mereka memasuki sekolah hingga hari akhir mereka bersekolah. Bagaimana guru mentaksir bergantung kepada guru mengikut kesesuaian dan latar persekitaran murid dan sekolah. Tidak ada dan tidak perlu satu instrumen yang standard untuk mentaksir setiap orang murid.
  4. Band standard prestasi  - merupakan band yang menghuraikan tahap pencapaian dan penguasaan seseorang murid setelah menjalani satu-satu proses pembelajaran. Satu ujian, satu pemerhatian dan satu perbualan tidak mendatangkan maklumat yang cukup untuk meletakkan seseorang murid pada satu-satu band. Penentuan band dibuat selepas satu-satu proses pembelajaran berlaku dan pelaporan dibuat. Penetapan band seseorang murid perlu berdasarkan rumusan himpunan maklumat yang dikumpul sepanjang masa pembelajarannya yang meliputi aspek kognitif, afektif dan psikomotor. Seorang guru boleh mendapatkan kedudukan band seseorang murid daripada pelaporan guru tahun sebelumnya. Guru tingkatan 1 akan membuat pelaporan dan penetapan band murid pada akhir tahun dan akan menyampaikannya kepada guru tingkatan 2, dan begitulah seterusnya.
  5. Guru harus melepaskan diri daripada stigma peperiksaan. Guru juga harus bersikap adil dan tidak bias berdasarkan kepercayaan, ethnik, budaya dan agama. Peperiksaan bukan matlamat pendidikan kerana peperiksaan hanya memberikan maklumat keupayaan akademik/ kognitif murid berdasarkan keupayaan mereka menjawab sejumlah item dalam satu-satu instrumen pentaksiran. Maklumat peperiksaan tidak seimbang, hanya memberi satu aspek yang kecil dalam pendidikan. Pendidikan adalah pembinaan manusia untuk menjadikan mereka insan yang berguna, dunia dan akhirat.
  6. Ibu bapa/ penjaga seharusnya memberi kepercayaan kepada guru dan sekolah dalam pelaksanaan PBS kerana Kementerian Pelajaran telah merancang perkara ini dengan teliti. Pihak sekolah pula seharusnya keluar dari kotak pemikiran lama yang mengasingkan sekolah daripada massa - di bawah PBS, ibu bapa/ penjaga boleh bekerja sama dengan pihak sekolah untuk terlibat sama dalam pentaksiran murid.   Pihak luar yang berpengetahuan juga boleh dilibatkan sama, seperti dalam pentaksiran nilai murni/ adab, kemahiran berkomunikasi, aktiviti jasmani dan sebagainya.
  7. Pendekatan ini memang merupakan perkara baru dalam sistem pendidikan negara, yang memberi pengiktirafan kepada kerja-kerja mentaksir oleh guru yang sebelum ini tidak diambil kira dalam pelaporan murid. Peperiksaan memberi banyak kesan negatif (telah saya sentuh dalam penulisan terdahulu) kepada murid, guru dan juga ibu bapa/penjaga. Masyarakat harus keluar daripada padigma lama tentang pendidikan. Banyak negara maju telah meniggalkan peperiksaan berpusat lama dahulu dan terus unggul dalam bidang pendidikan.
  8. PBS memberi ruang kepada guru untuk berkarya, kreatif dan memupuk kebolehan murid ke tahap tertinggi tanpa perlu risau untuk menghabiskan sukatan pelajaran. Guru harus berupaya mengenal pasti keistimewaan setiap muridnya dan membentuk setiap murid mengikut tahap keupayaan mereka agar apabila mereka meninggalkan sekolah, mereka memiliki sesuatu yang membolehkan mereka hidup dengan bermakna pada masa hadapan. Jangan paksa seorang murid yang hanya berkeupayaan seperti motosikal dengan daya kekuatan 50cc untuk bertanding dengan murid yang mempunyai keupayaa seperti motor berkuasa 1,000cc. Biarkan murid yang berkeupayaan 50cc berjalan mengikut keupayaannya dan murid yang berkeupayaan 1,000 cc memecut selaras dengan keupayaannya.

Sekian buat kali ini. Semoga apa yang ditulis ada manafaatnya.

Tinta Guru
22/9/12