Thursday 12 July 2012

TG8 : Portfolio dan Penyelarasan Skor

Salam persahabatan kepada semua,

Setelah menyentuh serba sedikit tentang kaedah pentaksiran, instrumen pentaksiran dan merekod, kali ini saya ingin menerangkan serba sedikit tentang portfolio murid. Portfolio sebenarnya terdapat dalam banyak bentuk, bergantung kepada keselesaan guru yang mengendalikannya.  Portfolio boleh berbentuk fizikal seperti fail keras dan  fail kotak, ataupun dalam bentuk maya yang disimpan dalam cakera keras komputer atau pen-drive.  Setiap satu bentuk ini mempunyai kelebihan dan kekuranganya.

Jenis portfolio - setiap orang guru sepatutnya menyimpan dua bentuk portfolio.

Portfolio 1 :  portfolio individu untuk semua orang murid bagi menyimpan eviden hasil  kerja murid. Portfolio ini menyimpan hasil kerja murid sepanjang tempoh pembelajarannya, disimpan oleh guru mata pelajaran atau mana-mana guru yang bertanggung jawab, dan menyimpan hasil kerja murid seperti kertas projek, jawapan ujian atau peperiksaan, artifak (pendidikan seni), rekod pencapaian, dan rekod penyertaan. Hanya eviden yang terbaik disimpan dalam portfolio ini. Semua eviden ini akan digunakan semasa membuat penilaian dan penghakiman untuk pelaporan akhir murid. Dengan bahan bukti yang banyak dan pelbagai, guru seharusnya dapat meletakkan murid dalam band yang bertepatan  dengan keupayaan dan pencapaian murid itu. Semakin banyak maklumat yang ada, semakin tepat pelaporan yang dibuat dan semakin boleh dipercayai pelaporan yang dikeluarkan.

Portfolio 2 : portfolio ini mengandungi rekod pentaksiran murid, sama ada dalam bentuk markah, pelaporan, gred, atau lain-lain bentuk pelaporan hasil pentaksiran yang dijalankan ke atas murid.  Ini termasuklah markah kuiz, ujian, peperiksaan, hasil kerja murid (artifak), hasil pemerhatian, temu bual dan sebagainya.  Portfolio ini mungkin berupa matriks nama murid dan skor yang diperolehi sepanjang masa pembelajarannya, dan hanya satu portfolio untuk semua murid yang berada dalam satu-satu kelas. Perlu diingatkan sekali lagi, skor bukan sahaja markah, tetapi juga dalam bentuk lain seperti pernyataan gagal-lulus, mencapai-tidak mencapai, gred, warna, bintang, dan sebagainya.

Dalam pelaksanaan PBS, semua skor murid perlu diselaraskan antara guru kelas dengan guru mata pelajaran/kelab/persatuan/sukan sebelum pelaporan akhir dan penentuan band murid dilakukan. Oleh itu, setiap sekolah perlu mempunyai struktur organisasi yang sempurna dan kerja sama yang erat antara semua guru dan pentadbir untuk membolehkan proses pentaksiran berjalan dengan sempurna dan tepat. Perlu ada prosedur piawai untuk melaksanakan penyelarasan ini dan pendekatan yang sesuai. Guru kelas, guru mata pelajaran, Ketua Bidang, Ketua Panitia, Guru Penolong  Kanan dan Pengetua semuanya mempunyai peranan yang penting untuk menjamin integriti  sistem pentaksiran dan kredibiliti sekolah dan kementerian.  Disinilah guru harus menunjukkan sikap profesionalisma yang tinggi, melepaskan diri dari bias dan ketidak adilan dalam membuat keputusan. Dalam sistem pentaksiran, semua guru dan pihak pentadbir akan terlibat sama daripada mula pentaksiran dilakukan sehingga pelaporan disediakan.  Pelaporan tentang setiap orang murid mesti dipersetujui bersama oleh semua pihak yang terlibat.

Sekian, buat kali ini, hingga di lain masa, salam hormat dari saya.

Tinta Guru
13 Julai 2012





Sunday 8 July 2012

TG7 : Merekod

Salam mesra buat semua yang sudi melayari blog ini. Blog ini diwujudkan khusus untuk perkongsian ilmu, untuk semua yang berminat.

Setelah menulis serba sedikit tentang instrumen, kali ini saya ingin menyentuh tentang aspek merekod pula. Pelbagai bentuk rekod boleh diwujudkan, tetapi seeloknya, sistem yang digunakan hendaklah mudah tetapi mempunyai maklumat yang penting tentang konstruk yang ingin dibangunkan dalam diri murid iaitu pengetahuan, kemahiran dan nilai.

Terdapat pelbagai jenis rekod, tetapi yang paling asas adalah rekod pribadi murid. Pada prinsipnya, rekod ini seharusnya disediakan oleh guru pada tahun pertama murid memasuki alam persekolah. Teknologi yang ada patut dipergunakan sepenuhnya dan rekod ini harus disimpan dalam bentuk maya di samping rekod dalam bentuk  fizikal. Guru yang menerima murid itu seterusnya tidak perlu lagi memasukkan semula data pribadi murid sekali lagi seperti nama, alamat, nama ibu bapa, ketinggian dan berat badan, cuma mengemas kini rekod tersebut mengikut perkembangan diri murid, Rekod ini akan dibawa oleh murid walaupun mereka berpindah sekolah. Rekod yang lengkap dan sempurna akan memperlihatkan perkembangan diri murid dari hari pertama memasuki alam persekolahan sehingga hari terakhir mereka bersekolah. - disimpan oleh guru kelas

rekod akademik - merupakan rekod yang penting. Tanpa rekod yang lengkap tentang kemajuan dan perkembangan akademik seseorang murid, sukar untuk membuat penghakiman tentang diri murid tersebut untuk membolehkan pelaporan yang tepat dan boleh dipercayai dihasilkan. Rekod ini dikendalikan oleh guru mata pelajaran yang mengajar murid tersebut dan disimpan oleh guru yang berkaitan. Setiap guru mata pelajaran harus mempunyai rekod akademik setiap orang murid yang dibawah pengawasannya.  Rekod akademik merupakan refleksi sukatan pelajaran, di mana konstruk dan konteks penting yang dikenal pasti dalam sukatan pelajaran disenaraikan untuk direkodkan. Rekod ini boleh disimpan dalam bentuk portfolio yang mengandungi maklumat tentang pentaksiran yang dijalankan ke atas murid seperti ujian, peperiksaan sekolah, kuiz, projek, amali dan juga pemerhatian. Rekod ini juga menyimpan eviden terbaik murid dalam pentaksiran yang dijalan.  Tidak perlu menyimpan segala bentuk eviden, kecuali yang terbaik. Rekod ini akan dibawa kepada guru kelas dan dibincangkan bersama sebelum pelaporan dibuat. Rekod dalam bentuk maya lebih memudahkan penyimpanan dan senang untuk dikeluarkan tetapi perlu mempunyai pendua untuk memastikan rekod tidak hilang sekirannya berlaku sesuatu yang tidak dijangka.


 rekod bukan akademik - ini merupakan rekod sokongan yang melengkapkan maklumat  murid. Seperti juga rekod akademik, rekod ini disimpan oleh guru yang bertanggung jawab dalam aktiviti murid seperti guru Pendidikan Jasmani, Kesihatan, Moral, kelab, persatuan, sukan dan juga kegiatan ekstra kurikulum, iaitu kegiatan di luar sekolah yang disertai oleh murid. Rekod ini juga mengandungi maklumat tentang minat dan kecenderungan murid. Rekod ini sebagai pelengkap maklumat tentang diri seseorang murid itu. Maklumat yang lengkap dari segi maklumat pribadi, maklumat akademik dan maklumat bukan akademik membolehkan guru membuat pelaporan yang tepat tentang seseorang murid itu tentang konstruk yang ingin dibangunkan dalam diri setiap orang pelajar - pengetahuan, kemahiran dan nilai, - kognitif dan bukan kognitif.

Tidak ada satu format yang standard tentang reka bentuk rekod ini, tetapi setiap rekod yang dihasilkan mesti mengandungi konstruk dan konteks yang ingin dibangunkan seperti yang tersurat dalam kurikulum.  Setiap rekod seharusnya mengandungi senarai nama murid, konstruk dan konteks yang ingin dibangunkan, jenis pentaksiran yang dijalankan dan kekerapan pentaksiran dijalankan. Setiap skor yang diberi akan direkodkan  dengan lengkap untuk memberi keadilan kepada murid. Sebagai profesional yang memegang amanah mendidik anak-anak, setiap orang guru hendaklah bersikap sebagai seorang profesional tulen, yang mempunyai nilai dan etika yang harus dipatuhi dan dilaksanakan.

Sekian, buat kali ini, hingga penulisan yang lain, salam hormat dari saya.


Tinta Guru
9 Julai 2012



Tuesday 3 July 2012

TG6: PBS -Instrumen Pentaksiran

Salam Satu Malaysia kepada semua.
Dalam pelaksanaan PBS, instrumen merupakan alat yang paling utama untuk mendapatkan maklumat yang akan menjadi eviden kepada keupayaan murid.  Justru itu apakah instrumen yang dimaksudkan?

Dari segi operasi, instrumen adalah alat (tool) daripada mana respons murid didapatkan untuk dihakimi bagi menentukan tentang diri seseorang murid itu, daripada aspek kognitif atau pun bukan kognitif, atau dari segi konstuk yang ingin dibangunkan - pengetahuan, kemahiran dan nilai.  Instrumen terdapat dalam banyak bentuk - selalunya bertulis dan mengandungi banyak item.  Itu tanggapan umum.

Instrumen, sebagai alat untuk menghasilkan eviden, tidak semestinya bertulis. Seorang guru mengaji mentaksir muridnya tidak menggunakan instrumen bertulis, tetapi secara lisan, pendenganran  atau pemerhatian. Begitu juga seorang juru latih sukan, tidak menggunakan instrumen bertulis untuk mentaksir pelatihnya, tetapi dapat membuat penghakiman tentang prestasi setiap pelatihnya. Jadi, kefahaman tentang instrumen haruslah jelas untuk tidak mengelirukan guru dan juga murid. Guru tidak harus tertekan untuk menyediakan banyak instrumen. Contoh yang diberikan ini mungkin boleh membuka minda tentang instrumen. Di sekolah, banyak aspek afektif, iaitu tentang moral dan sahsiah diri murid yang tidak perlu menggunakan instrumen bertulis untuk membolehkan kita mendapatkan maklumat yang autentik tentang seseorang murid itu. Cuma yang perlu ditekankan, guru harus mempunyai sistem perekodan yang sistematik dan teratur untuk membolehkan semua maklumat dan eviden yang diperoleh tersimpan dengan selamat dan disalurkan kepada guru seterusnya yang akan menerima murid tersebut pada peringkat yang lebih tinggi lagi.

Instrumen bertulis pula banyak jenis dan bentuknya. Ujian ringkas, soalan kuiz, peperiksaan bulanan, peperiksaan pertengahan tahun dan hujung tahun, atau peperiksaan semester, soal selidik, senarai semak dan banyak lagi. Cuma guru harus memahami, bagaimana untuk menyediakan instrumen ini dan bila hendak digunakan. Instrumen tidak semestinya mengandungi banyak item. Instrumen boleh terdiri daripada satu item atau beberapa item. Ada instrumen dihasilkan untuk mendapatkan maklumat tentang keupayaan kognitif murid dan ada juga dihasilkan untuk mendapatkan maklumat tentang aspek sahsiah, moral dan sosial murid.

Guru memang amat biasa dengan instrumen kognitif seperti ujian ringkas, peperiksaan bulanan dan peperiksaan semester dan juga dengan item yang digunakan. Terlalu banyak contoh boleh didapati di pasaran, di samping contoh item peperiksaan awam tahun-tahun yang lepas. ,Ada item objektif aneka pilihan, item berstruktur, item subjektif terbuka (open ended), item subjektif respons terhad, padanan dan isi tempat kosong. Bagi pentaksiran sekolah, guru bebas untuk menggunakan kaedah pentaksiran yang paling sesuai untuk muridnya. Mungkin ada guru yang selesa membuat ujian ringkas 5 minit untuk setiap kali masuk kelas, dan maklumat ini dikumpul hingga akhir semester atau akhir tahun untuk membolehkan laporan dibuat. Mungkin ada guru yang selesa mentaksir muridnya  di penghujung setiap topik, setiap bahagian dan sebagainya. Ada guru yang mungkin memberikan ujian secara lisan seperti congak dan ejaan tetapi berdasarkan item yang telah disediakan dalam bentuk instrumen.

Kesamaran mungkin timbul bagi instrumen bukan kognitif. Senarai semak adalah instrumen yang paling banyak digunakan untuk tujuan ini. Senarai semak haruslah mengandungi aspek-aspek penting yang ingin dibangunkan dalam diri pelajar (konstruk), dan ia haruslah standard bagi semua murid. Berdasarkan senarai semak yang telah disediakan, guru boleh membuat pemerhatian, temu bual, soal-jawab dan sebagainya.  Respons yang dikutip haruslah daripada aspek standard dalam senarai semak, bermakna guru harus menetapkan apakah aspek penting penting dalam kurikulum yang wajar ditaksir dan dilaporkan bagi semua murid. Ianya haruslah sesuatu yang bermakna.

Disamping senarai semak, soal selidik boleh digunakan. Soal selidik boleh ditadbirkan kepada murid untuk mereka memberikan respons atau pun boleh ditadbirkan oleh guru secara lisan dan guru merekodkan respons murid. Sekiranya guru ingin mendapatkan respons dalam masa yang singkat daripada ramai murid, soal selidik ditadbirkan secara serentak, tetapi selalunya maklumat daripada kaedah ini kurang tepat. Mentadbirkan soal selidik oleh guru kepada setiap murid  satu persatu akan memakan masa yang lama, tetapi maklumat yang diperoleh lebih boleh dipercayai kerana guru boleh menyoal dengan lebih mendalam pada masa pentadbiran untuk mengurangkan pengaruh bias dan juga penipuan.

Pada tahun pertama tidak dinafikan guru akan merasakan beban yang lebih kerana terpaksa menyediakan logistik PBS seperti menyediakan item dan instrumen, sistem penskoran, penyimpanan dan pelaporan, di samping memikirkan kaedah pelaksanaannya. Namun apabila segala perkara asas ini telah ada, pelaksanaan untuk tahun-tahun berikutnya akan lebih mudah dan licin. PBS adalah pendekatan yang amat baik untuk mendapatkan maklumat yang autentik, sah dan boleh dipercayai tentang seseorang murid kerana guru sendiri yang mentaksir muridnya, menggunakan instrumen serta kaedah yang difikirkan terbaik untuk muridnya. Cuma setiap orang guru haruslah bersikap profesional, jujur dan amanah terhadap tanggung jawab kerana pelaporan yang tidak tepat akibat pengaruh bias, simpati dan faktor-faktor lain akan menjejaskan kualiti pendidikan negara.

Sekian untuk kali ini. Hingga berjumpa lagi, salam hormat dari saya.


Tinta Guru
3 Julai 2012.